Geur & Kleur

Een gehele psychologie zit achter geur en kleur. Ze zijn over het algemeen voor veel mensen gelinkt aan bepaalde emoties en gedragingen. Kleuren en geuren kunnen ook binnen cultuur en tradities worden toegepast. De prikkeling en wetenschap achter wat er schuilt achter welke kleur er wordt gekozen voor een logo of welke geur gebruikt wordt voor rust is zeer interessant! Uiteraard is elk mens uniek en is het geen 100% gouden regel, maar wel zeker een toegevoegde waarde je wat over in te lezen. Hiermee kan je wellicht nog bewuster om je heen kijken of iets bewuster uitkiezen. Of het is gewoon een leuke "fun-fact".

Wat voor emotie of boodschap wil jij overbrengen aan de hand van kleur?

  • Algemeen

    Ruik geeft (deels) aan wie we kunnen en willen zijn. Geur kan een thuisgevoel geven, stress tegen gaan, helpen ontspannen of ons stimuleren. Daarnaast beschermd het ons ook tegen gevaar van onaangename geuren.

  • Aromatherapie

    Helen en gedragverandering wordt al eeuwen gebruikt door de mens. In de aromacologie wordt geur ook gebruikt. Enkele druppels van etherische olie wordt verspreid over de ruimte. De vrijkomende aroma zorgt voor het beinvloeden van onze stemming.

  • Geur en Emoties

    Geur heeft effect op het diepste geheugendeel van de menselijke hersenen. Dit is het limbisch systeem. Emoties worden hier verwerkt en gecontroleerd. Anders dan andere sensorische waarnemingen worden geuren niet gefiltreerd en in direct contact gebracht met emoties, waardoor ook onbewust emoties kunnen worden gestimuleerd.